Диета при захарен диабет

Има огромно количество научни данни за диабета. Как да се придържаме към принципите на диетичното хранене за диабетици, като вземем под внимание препоръките на учените? Дори опитен лекар трябва внимателно да пресее научните данни, за да намери надеждна информация. Американски специалист по хранене рзаказва за митовете за храненето на диабетиците.

Експертът по хранене Анна Пасарела е поддръжник на здравословния начинн на живот и здравословното хранене. Според нея, има много митове, свързани с храненето на диабетиците, които трябва да бъдат опровергани. Трябва ли да се ядат банани? Дали стресовият работен режим влияе върху нивата на кръвната захар? Храната с високо съдържание на фибри засяга ли нивото на захарта? По-добре ли е да се придържаме към нисковъглехидратна диета?

По-долу са най-често срещаните схващания, които диетоложката често среща, докато работи с пациенти, които са диагностицирани със захарен диабет.

1. Фибрите в храната регулират кръвната захар

ФАКТ. Фибрите са важен компонент в храненето на пациент, диагностициран със захарен диабет. Храните с високо съдържание на фибри са полезни, защото те играят важна роля при регулирането на кръвната захар. Фибрите се смилат трудно. Това е въглехидратна, нискокалорична храна и не повишава нивото на захарта. Има два вида влакна в растителните храни:

  • разтворими влакна
  • неразтворими влакна

И двата вида влакна са полезни. Разтворимите фибти имат способността да забавят усвояването на захар в кръвта. По този начин, нивото на кръвната захар се стабилизира. Препоръчителното количество фибри в продуктите: 25-30 грама на ден за възрастни. Опитайте се да ядете растителни храни, богати на фибри:

  • ядки
  • бобови растения
  • плодове
  • зеленчуци

2. Пробиотиците в храната помагат при диабет

Не е точно факт. Пробиотиците са сравнително нова област на изследване. Използването на пробиотици при захарен диабет е обект на научен интерес и това е напълно оправдано. Повечето хора знаят, че наличието на пробиотици в червата е едно от най-важните условия за отличната работа на стомашно-чревния тракт. Последните проучвания обаче показват, че пробиотиците са особено важни за тези пациенти, които имат диабет. Спред резултатите от изследванията, пробиотиците изпълняват следните функции:

  • повишаване на инсулиновата чувствителност
  • елиминират възпалителните процеси в тялото
  • предотвратяват появата на някои симптоми на диабет тип 2 (затлъстяване, хипертония).

Какво представлява нарушената чувствителност към инсулин при захарен диабет? Най-важният източник на енергия за клетките е глюкозата. Когато кръвната захар се покачи след хранене, панкреасът започва да произвежда инсулин. След това инсулинът влиза в кръвния поток и започва да циркулира през тялото, съединявайки инсулиновите рецептори. При пациенти съв захарен диабет тип 2 има намаление и понякога липса на чувствителност на тъканите към действието на инсулина.

Има богат избор на пробиотици, които се продават под формата на биологично активни добавки. Кога и какви пробиотици да приемаме? Можете да подобрите чревната микрифлора, като консумирате ферментирали храни, например:

  • кисело мляко
  • кисело зеле
  • мисо (японски тестени изделия)
  • кимчи (солено корейско зеле)
  • чаена гъба
  • ферментирал чай

3. Стресът повишава нивото на кръвната захар

ФАКТ. Сигурно понякога се чудите защо нивото на кръвната ви захар скача в навечерието на празниците или когато бързате да свършите работата си навреме? Стресът оказва силно влияние върху нивата на кръвната захар. Ето защо, постоянният стрес може да се превърне в проблем в живота на човек с диабет.

Хормоните на стреса не само повишават нивото на кръвната захар, но увеличават и желанието за сладкиши и солени храни. В резултат на това, става още по-трудно да се тренира волята, тъй като стресът се отразява на диабета.

Ако имате диагноза захарен диабет, избягвайте стресови ситуации. За да направите това, трябва да се научите как да се държите в стресова среда. Ако сте свикнали да заглушавате стреса с храна, опитайте други начини да останете спокойни в трудна ситуация или бързо да се възстановите след това:

  • правете упражнения
  • научете техники за дълбоко дишане
  • медитирайте

4. Подсладителите увеличават глада за сладкиши

Учените твърдят, че е необходимо да се направят допълнителни проучвания по темата, как заместителите на захарта оказват влияние върху здравния статус на пациентите с диабет. Независимо дали са домашни или закупени, след консумиране желанието за сладкиши  остава на високо ниво.

Всъщност, някои изследвания показват, че продължителното използване на сладкиши с подсладители запазва завинаги желанието за сладко. Подсладителите засягат апетита и постоянното приемане на различни сладки се третира като награда. В допълнение, учените казват, че изкуствените подсладители оказват лошо въздействие върху полезните чревни бактерии и се отразяват отрицателно върху човешкия метаболизъм. Следователно, по-добре е да се намали количеството на сладкишите, независимо дали са със захар или подсладители.

Ако искате да намалите апетита си за сладко, опитайте лека закуска с храна, която е богата на сложни въглехидрати и протеини, например:

  • плодове
  • ядки

Такива продукти ще намалят желанието за сладкиши. Постепенно намалете захарта в домашните напитки: например, сложете една чаена лъжичка захар в кафето или чая, вместо две.

5. При диабет трябва да се избягват плодове

Мит. Има много погрешни схващанив относно използването на плодове от диабетици. Ако сте болен от диабет, може да ви е казано, че трябва да намалите значително консумацията на захар под каквато и да е форма, включително храни, съдържащи захар. И вие автоматично решаеате, че това се отнася и за плодовете. Но бъдете спокойни: може да ядете плодове, дори се нуждаете от тях. Ако откажете плодовете, ще лишите тялото си от ценни вещества.

Колко плодове можете да ядете, без да си навредите? Трябва да включите различни плодове. Те обогатяват тялото с фибри и антиоксиданти. Влакната и антиоксидантите предотвратяват увреждането на клетките и развитието на възпалителни процеси. Разбира се, точно като в случаите на консумиране на всяка друга храна, плодовете трябва да се приемат в умерени количества, за да се избегнат излишната захар и калории.

В допълнение, обърнете внимание какъв вид плодове ще избирате за менюто си. Винаги давайте предимство на пресните плодове. Не забравяйте, че плодовите сокове са много сладки и съдържат по-малко влакна. Всички плодове, без изключение, съдържат фибри. А някои тропически плодове като банани и ананас, например, съдържат повече натурална захар.

Ако искате бърза и полезна закуска, достатъчно е да изберете такива продукти:

  • шепа пресни горски плодове
  • ябълка и шепа бадеми
  • порция пушено сирене

И ще имате перфектната комбинация от сложни въглехидрати и протеини, които ще ви изпълнят с енергия до следващото хранене.

6. Пациентите трябва да бъдат на ниско-въглехидратна диета или изобщо да не консумират въглехидрати

Мит. Да се премахнат или намалят въглехидратите е доста рисков подход. Първо, намаляването на въглехидратите в диетата може да предизвика летаргия и глад. А това е абсолютно неприемливо в случай на диабет! Често това води и до преяждане. На второ място, ако приемате лекарства, предписани за диабет, рязкото намаляване на въглехидратите във вашата диета може да бъде просто опасно! В края на краищата, тялото ни се нуждае от глюкоза, за да изпълнява функциите си всеки ден.

Съществуват много митове за диабета. Вместо драстичното намаляване или изключване на въглехидратите от менюто, съсредоточете се върху качеството на въглехидратните храни и размера на порциите при всяко хранене. Избягвайте рафинирани въглехидрати:

  • бял хляб
  • бял ориз
  • продукти с високо съдържание на захар

Вместо това, изберете за себе си сложни въглехидрати, които съдържат голямо количество фибри, например:

  • пълнозърнест хляб
  • кафяв ориз
  • пресни плодове
  • пресни зеленчуци

В наше време, информацията се разпространява светкавично и е огромна по обем. Трудно е да се открие истината и надеждни източници, особено що се отнася до заболявания и лечението им. В края на краищата, не всеки има медицински опит. Но всеки иска да бъде здрав. Във всички възрасти, храната играе ключова роля за здравословното състояние на човека. Затова е добре да обърнете внимание на мненията на специалистите по хранене, които имат богат опит в работата с пациенти със симптоми на определени заболявания.

Автор: Mariela

Сподели тази статия:
468 ad


Публикувай Коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *