Какво да правите, за да не развиете рак: Топ 8 условия

Експерти от Световната здравна организация предупреждават, че ако не бъде разработена ефективна програма за превенция на рака през следващите 15-20 години  , броят на болните от рак пациенти може да достигне 20 милиона, а броят на смъртните случаи – до 12 милиона. Всеки от нас трябва да се погрижи за нашата собствена безопасност по този въпрос.

В света няма такава страна, в която разходите за лечение на онкологията да бъдат изцяло покрити за сметка на държавния бюджет, без да се използват средствата за осигуряване и самите пациенти. Що се отнася до нашата страна, всичко изглежда много по-тъжно – целият здравен бюджет няма да е достатъчен, за да покрие реалните нужди на онкологичната услуга за лекарства, диагностично и терапевтично оборудване на 100%. Освен това лечението на пациенти с рак е изключително скъпо.

СПАСЕНИЕТО НА ДАВЕЩИТЕ СЕ – РАБОТА НА САМИТЕ ДАВЕЩИ СЕ

Според добре известното медицинско списание Healthista, според резултатите от последните научни изследвания, промяната на един начин на живот сама по себе си може да даде зашеметяващ резултат – 40% намаляване на раковите заболявания! Това не е ли най-добрият аргумент в полза на това, че днес вече започваме да променяме вредните навици, за да запазим здравето си в напреднала възраст?

1. НОРМАЛНОТО ТЕГЛО НЕ Е ЛУКС, А НЕОБХОДИМОСТ  

Около 60% от британците са  с наднормено тегло  или със затлъстяване, а в Европа едва 52 000бракови случая на гърдата, матката, черния дроб, простатата и панкреаса се записват всяка година сред затлъстели хора. Затлъстяването се нарежда на второ място след пушенето сред причините, причинявайки ежегодно 64 000 случая на рак. „Колкото повече тежите, толкова по-голям е рискът от рак“, казва Линда Баулд, професор в университета Стърлинг. Тя обяснява, че ако имате повече от 20 килограма наднормено тегло, то всяка загуба може да намали риска от това опасно заболяване.  По-рано WCRF публикува нови доказателства, свързващи затлъстяването с рака на стомаха, третият по големина убиец от рак в света.

2. ДОРИ МАЛКИ ДОЗИ АЛКОХОЛ ПРЕДСТАВЛЯВАТ РИСК 

По-рано тази година д-р Дам Съли Дейвис заяви, че нивото на консумация на алкохол не може да бъде безопасно. Причината за такова изявление е връзката между дори  умерена консумация на алкохол  и седем вида онкология, включително   рак на гърдата , черния дроб, червата, устата и гърлото. Неотдавнашно проучване на WCRF показа връзката между три или повече напитки дневно с появата на рак на стомаха. „Рискът от рак започва дори при ниски нива на алкохол,“ – казва професор Bauld, добавяйки – „Алкохолът съдържа етанол, който се метаболизира във вещество, наречено ацеталдехид, с което на тялото е трудно да се справя. Неговите високи нива в организма причиняват дехидратация, което прави клетките по-уязвими към онкологичните процеси „

3. ВНИМАВАЙТЕ ЗА ЗДРАВА ЧРЕВНА МИКРОФЛОРА

Нашите чревни бактерии или микроби засягат всичко – от настроение до наддаване на тегло и опасност от онкология. Колкото по-полезни бактерии в червата, толкова по-малък е рискът от сериозни заболявания.  „Докато повечето проучвания на чревните бактерии и превенцията на рака все още се извършват само върху животни, то резултатите при хора са най-малкото положително,“ – каза Тим Спектър, професор по епидемиология в  Кингс Колидж. Според него полезната чревна  микрофлора  помага да се неутрализират в нея онези токсини, които обикновено причиняват рак.

Благодарение на това имунната система се поддържа в отлична форма и като правило се справя добре с раковите клетки. Източници на полезни чревни бактерии могат да бъдат смес от такива пробиотични продукти като  кисело мляко, кефир и кисело зеле. „Също така е много полезно да се включват в диетата  пребиотични храни като плодове, зеленчуци и пълнозърнести храни и бобови растения са с високо съдържание на фибри, тъй като те служат за храна на тези полезни бактерии.“ – обяснява професор Спектър.

4. ИЗПОЛЗВАЙТЕ АСПИРИН 

Досега сме били наясно, че приемането на ниски дози  аспирин  всеки ден може да помогне да се предотврати риска от инфаркт. Но сега има все повече доказателства, че това може да помогне за предотвратяване на колоректален рак или  рак на червата  – заболяване, което всяка година се открива при повече от 40 000 британци. През април Preventive Services Task Force, САЩ, препоръча на всички възрастни на възраст 50-59 години да приемат ниска доза аспирин непрекъснато в продължение на десет години.  „Доказателството, че приемането на аспирин в продължение на пет или повече години намалява риска от развитие на рак на червата, е твърде убедително“, казва професор Джонсън. Той добавя, че хората, които вече са болни от рак, са по-малко застрашени от разпространение, ако приемат аспирин.

Професор Джонсън вярва, че с наследствено предразположение към рак на червата, приемането на ниски дози аспирин също е добра идея. „Аспиринът може да  препрограмира имунната система и предотвратява развитието на възпаление в лигавицата на червата, което ще подобри способността  за откриване на рак на ранен етап и успешно  справяне с него,“ – казва проф Джонсън.  Ако обаче пациентът има стомашна язва, преди да приемете аспирин, трябва да говорите за това с вашия лекар.

5. МАРИНОВАЙТЕ ЧЕРВЕНОТО МЕСО С ПОДПРАВКИ

Сред ключовите констатации на Европейската научноизследователска организация по храненето и рака (EPIC) беше твърдението, че употребата на  червено месо  е свързана с повишен риск от  развитие на рак на стомаха  и червата. В допълнение, изгореното или печено месо от други видове също е свързано с повишен риск поради факта, че карциногенните хетероциклени амини (HCAs) се образуват на повърхността му при високи температури. Резултатите показват, че проведено в Университета на Канзас, мариноване на месо преди готвене, с подправки като розмарин, мащерка, риган, босилек, градински чай и риган може да намали HCA съставките в него.

6. ЯЖТЕ ХРАНИ С ГРУБИ ВЛАКНА 

Учените казват, че е достатъчно да увеличите дела на продуктите с  груби влакна  в диетата си до пет порции на ден, за да се предпазите от 14 различни вида рак. Такива продукти включват: овес, кафяв ориз и пълнозърнест хляб. „Проучванията EPIC е показвал, че хората, които ядат много фибри, плодове и зеленчуци имат ниски нива на рак могат да бъдат причинени от факта, че поради това, че имат здрава чревна микрофлора, която помага в борбата с рак “ – казВа професор Спектър.

7. ИЗПОЛЗВАЙТЕ SPF 30 

Въпреки факта, че честотата  на рака на кожата  във Великобритания се е увеличил с 360% от 1970 г. насам, този вид болест остава един от най-предотвратимите. Като превантивен инструмент е необходимо да се използва SPF 30, което според изследователите в Държавния университет в Охайо може да помогне за предотвратяване не само на изгаряния, но и на злокачествен меланом. “ Слънцезащитните средства  трябва да не се използват само на слънце, но оставайки на сянка също така е важно да се носи шапка, за да се защитят от пряка слънчева светлина, възрастни и деца. Това ще осигури защита от вредното въздействие на слънцето, което допринася за развитието на рак на кожата ..“ – казва професор Bauld.  Изборът на цветовете също може да помогне. Едно испанско проучване показа, че сините и червените тъкани осигуряват по-добра защита от слънцето, отколкото бяло или жълто.  Уверете се, че предпазвате от слънцето областите, на които най-често се развива рак – плешиви глави и торсове при мъжете, гърдите, раменете и телетата при жените.

8. ПРОДЪЛЖЕТЕ НАПРЕД! 

Изследователите на EPIC твърдят, че активното движение за 30 минути всеки ден може да предотврати около 3,400 случая  на рак на матката , гърдата и червата. „Да бъдеш активен означава да увеличаваш нивата на хормоните, които могат да намалят риска от развитие на рак на гърдата и рак на матката при жените“, казва професор Джонсън. В допълнение, той твърди, че движението помага эа по-бързо преминаване на храната през червата, като ги защитава от евентуално възпаление, което от своя страна намалява риска от рак на дебелото черво.

Автор: Mariela

Сподели тази статия:
468 ad


Публикувай Коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *