Летни витамини – ще продължат ли да действат през цялата година?

Яжте плодове и зеленчуци, така че да ви стигнат за цялата година! Това мнение се споделя от мнозина, но, уви, нашата физиология има съвсем различно мнение по този въпрос. Защо не можем да наситим организма с витамини за цяла година, и какво да направим, за да се избегне хиповитаминоза?

 ВИТАМИНИ В ЛЯТО И ЗИМА

Първо, нека разберем дали през лятото има толкова много витамини, колкото си мислим. Има такава шега, че повечето от витамините са в аптеката, и тук трябва да се отбележи, че това не е шега.

Противно на общоприетото схващане, плодовете и зеленчуците далеч не са рекордьори в съдържанието на биологично активни вещества. Стойността на плодовете и зеленчуците, е най-вече във витамин С, липсата на който всъщност води до сериозни нарушения в организма. Въпреки това, както показват наблюденията, дефицитът на витамин С е рядко явление. На този витамин са богати  зеленчуците, особено зеле, пипер, а също и цитрусовите плодове. Ето защо през лятото и зимата ние консумираме аскорбинова киселина (витамин С) в нормални количества и нищо катастрофално в това отношение не се случва.

Друг витамин, на който са богат зеленчуците и плодовете – фолиева киселина (витамин B9). Фолиевата киселина се съдържа в билки, цитрусови плодове, зеленолистни зеленчуци, диня, картофи и банани. Фолиевата киселина е необходима за регулиране на сърдечно-съдовата активност, нервната система и също така позволява поддържането на нормално състояние на кожата, съдовете и очите.

В плодовете и зеленчуците се съдържат някои други витамини В (например никотинова и пантотенова киселина). Що се отнася до останалите витамини, зеленчуците и плодовете далеч не са рекордьори и затова, витаминитетрябва да се търсят в месо, зърнени храни, яйца, риба и млечни продукти. Парадоксално е, че стойността на зеленчуците и плодовете изобщо не е свързана с витамини. На първо място, плодовете са полезни за тялото с това, че те съдържат много целулоза, органични киселини и други биологично активни вещества. Например,  ликопен, съдържащ се в доматите или кверцетин, които се съдържат в черни сливи, грозде, червени боровинки, касис и други плодове и зеленчуци.

ВОДОРАЗТВОРИМИ И РАЗТВОРИМИ В МАЗНИНИ

Друга важна информация, която е необходима, за да разберем как се държат витамините в тялото ни. Всички витамини са разделени на два класа – водоразтворими и мастноразтворими. Последните включват само 4 витамини – A, E, K, D. Всички други витамини са водоразтворими. Защо е толкова важно да знаете за разтворимостта на витамините?

Водоразтворимите витамини се екскретират от нашето тяло през деня, така че те трябва да се консумират ежедневно. Колкото и да ядете зеле или френско грозде, целият витамин С, който се съдържа в тях, ще напусне тялото в рамките на 24 часа. Що се отнася до мастноразтворимите витамини , те могат да се натрупват в мастните тъкани, така че е важно да не прекалявате, в противен случай ще получите сериозен токсичен ефект.

Както е известно, морковите съдържат провитамин А (бета-каротин), който само при наличието на мазнини може да се превърне във витамин А. Затова се препоръчва, морковите да се консумират с масло.

СМЪРТ ОТ ВИТАМИНИ

Има много документирани случаи на смърт от предозиране на витамини, дори и от естествени източници. Един такъв случай е смъртта на полярни изследователи, които са решили да ядат черен дроб, и затова са умрели от интоксикация с витамин А.

ИМА ЛИ СМИСЪЛ ДА СЕ ЯДЕ ДОСТАТЪЧНО ЗА БЪДЕЩА УПОТРЕБА?

Както вече разбрахте, няма смисъл в това, защото нищо няма да остане за зимата. Всички витамини и биологично активни вещества, които сте яли през лятото, до зимата просто не издържат. Ето защо популярното мнение, че през лятото трябва да ядете 30 килограма ягоди или 20 килограма малини или френско грозде, не е нищо повече от заблуда или някакъв вид маркетингов ход. Въпреки това, по отношение на мастноразтворимите витамини, по-специално витамин А , той може да се съхранява в продължение на 2-4 месеца. През зимата обаче също така консумираме достатъчно храни, които съдържат витамин А. Това включва месо, млечни продукти и зърнени храни. БИОНАЛИЧНОСТ НА ХРАНИТЕЛНИТЕ ВЕЩЕСТВА

Говорейки за витамини, минерали и биологично активни вещества, трябва да имаме предвид бионаличността на дадено вещество.

Колко добре се усвояват от тялото? 

Ако даден зеленчук или плод съдържа много витамини или минерали, означава ли това, че тези витамини са напълно абсорбирани от тялото? Както е известно, в повечето случаи, витамини и минерали се съдържат в суровите зеленчуци и плодове. Лекарите дори препоръчват да се ядат зеленчуци и плодове с кожата, тъй като обелените плодове губят някои от хранителните вещества, дължащи се на окисляването във въздуха. В допълнение, самата кожа е източник на целулоза и ценни биологично активни вещества.

При топлинна обработка, разбира се, някои ценни вещества се губят. Това важи особено за витамин С , който показва висока чувствителност към температурата. Най-добрият вариант за топлинна обработка е печенето, тъй като по този начин ще запазите максимално количество хранителни вещества в плодовете.

Странно, но не винаги суровата храна е по-полезна от приготвената. Например минералите като цинк, желязо и калций се поглъщат по-добре след готвене. Все повече проучвания сочат, че доматената паста е по-полезна от пресните домати. В допълнение, топлинната обработка също унищожава пестицидите, които могат да попаднат в зеленчуците по време на тяхното отглеждане.

ИМА ЛИ ТВЪРДЕ МНОГО ЗЕЛЕНЧУЦИ И ПЛОДОВЕ?

Желанието да се ядат витамини за бъдеща употреба често води до това, че през лятото започваме да консумираме неограничено количество плодове и зеленчуци. И това не е много добро, защото във всяко нещо е необходимо да се спазва мярката. Твърде много растителна храна може да доведе до сериозни усложнения в храносмилателния тракт. Тялото просто не може да се справи с толкова много груба храна, защото от това,  може да се развие нарушение на изхождането и дори обостряне на някои хронични заболявания на храносмилателния тракт. Не е чудно, че гастроентеролозите препоръчват, при  много заболявания на стомашно-чревния тракт  да се прилага топлинна обработка на зеленчуците.

Когато ядете твърде много плодове, то тялото получава много фруктоза – плодова захар. Диетолозите съветват да не се ядат повече от две ябълки на ден, за да не прекаляваме със захарта. Когато фруктозата е прекалено много в тялото, тя започва да има токсичен ефект върху черния дроб и стомашно-чревната система. Фруктозата се усвоява по-лошо от захарозата. Тя престоява в червата, където служи като хранителна среда за чревни бактерии, което води до повишено производство на газове.

Друга вреда от прекомерната консумация на плодове и зеленчуци е киселинната експозиция. Повечето плодове съдържат органични киселини, които оказват неблагоприятно влияние върху състоянието на зъбния емайл. В допълнение, захарите, съдържащи се в плодовете, допринасят за растежа на микрофлората в устната кухина, което също е разрушително за зъбите. Ето защо, за да се запазят зъбите, зъболекарите препоръчват добре да изплакнете устата след ядене.

Автор: Mariela

Сподели тази статия:
468 ad


Публикувай Коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *