Пурини: за какво са важни и къде се съдържат

Пурините са естествени вещества, които се съдържат във всички клетки на нашето тяло и практически, във всички хранителни продукти.

Тези вещества са приобщени в химичната структура на нашите гени, също в тези на растенията и животните.

Относително малко продукти включват в състава си концентрирано количество пурини. В повечето случаи това е протеиновата храна: месни изделия, риба и морски продукти (скумрия, сардина, миди), също дрожди.

Когато клетките загиват, пурините се разрушават. Това води до образуването на пикочна киселина. Процесът е нормален и дори полезен за организма. Киселината, действайки като антиоксидант, при оптимални количества, предпазва кръвоносните съдове.

Според медицинските норми, нивото на пикочна киселина в кръвта на мъжете трябва да бъде в границите на 3,4—7,0 мг на 100 милилитра кръв, а при жените – 2,4—5,7 мг на 100 милилитра.

Нивото на киселината в кръвта и в други части на тялото може да бъде прекалено завишено по различни причини, основната от които са бъбречни проблеми. Именно бъбреците са органите, отговорни за поддържането на балансирани нива на пикочна киселина в тялото.

Диета, базирана на консумация на продукти с ниско съдържание на пурини, често се препоръчва при затлъстяване, камъни в бъбреците и пикочния мехур, причина за появата на които също е излишното натрупване на пикочна киселина в тъканите (проблемът е познат под наименованието подагра).

Пурините в хранителните продукти

Средната ежедневна доза пурини за здрав възрастен човек е рамките на 600-1000 милиграма.

Изследвания показват, че растителните пурини въздействат по различен начин върху риска от развитие на подагра и образуване на бъбречни камъни от тези, съдържащи се в животинските източници.

Последните също са разнородни, тъй като се обособяват такива от риба и меса и от млечни храни (те не оказват еднакво влияние върху посочените заболявания).

Рискът от подагра е по-голям при прием на пурини от месо и риба, в сравнение с консумацията на зеленчуковите, които не въздействат по никакъв начин. Млечните изделия също увеличават възможността от поява на здравословния проблем, макар и в незначителна степен.

При подагра, особено при обостряне и тежко протичане, количеството пурини на ден се намалява до 100-150 милиграма.

Продукти с много високо съдържание на пурини (достигащо 1000 милиграма на 100 грама порция):

  • месни сосове
  • мозък
  • аншоа
  • дрожди
  • бъбреци
  • черен дроб
  • сардини
  • миди
  • херинга
  • бульони
  • телешки език
  • какао

Продукти с високо до умерено съдържание на пурини (около и над 100 милиграма на 100 грама порция):

  • бекон
  • говеждо
  • шаран
  • супи от пилешко, треска и раци
  • гъше, пуешко и патешко меса
  • агнешко, телешко, еленско и свинско меса
  • шунка
  • омари, стриди, костур, щука, копърка
  • леща

Продукти с умерено до ниско съдържание на пурини (5-100 милиграма на 100 грама порция):

  • аспержи, цветно зеле
  • пилешко
  • боб, грах
  • гъби
  • овесени ядки
  • сьомга, риба тон
  • спанак, киселец
  • зелен чай, бира
  • извара,ирена
  • яйца

Термичната обработка на продуктите влияе върху концентрацията на пикочна киселина в организма. Това се отнася особено за месните бульони, които са преминали продължително варене (повече от 2 часа).

Поддържайте психическото си здраве с натуралните хранителни добавки на Bulgaricus <<<

Полезни продукти при проблемен пуринов обмен

При подагра е добре да се консумират плодове (най-вече вишни, грозде, ягоди, боровинки); също сирене тофу, зелени листни зеленчуци, ядки, соя, обезмаслени млечни продукти, макаронени изделия, зърнено-житни храни, хляб (без дрожди).

Без негативни последствия за здравето са плодовите сокове, несилното кафе, обезмасленото прясно мляко (или с ниско съдържание на мазнини).

Автор: eli

Сподели тази статия:
468 ad


Публикувай Коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *