Витамини след раждане

За женското тяло, раждането е стресиращо и  то има нужда да се възстанови. Какви витамини трябва да се вземат, за да се върне организмът към нормалния си ритъм?

Жената става майка и вече има нови притеснения – цялото и внимание е насочено към малкия човек. Но майката не трябва да забравя и за себе си! Тя трябва да се грижи за тялото си, особено в периода на кърмене. Важно е да продължи да се храни правилно и да взема витамини, за да бъде майчинството удоволствие и жената да бъде силна и енергична.

Ако преди раждането, майката трябва да приема по 2000 калории дневно, то по време на кърмене, те трябва да станат 2700! Дори и да се храни правилно, лекарите препоръчват, бъдещите майки задължително да взимат витамини.

Необходимо е да се обърне специално внимание на витамините. Ако нивото на витамини в организма на жената е нормално, всички процеси в организма протичат нормално. Ако нивото на важните витамини не е достатъчно високо, тялото продължава да произвежда кърма, но майката чувства умора и липса на енергия.

Какви витамини трябва да се приемат след раждане

Желязо

По време на раждане, тялото на жената губи много кръв, така че е необходимо да се вземат витаминни комплекси с високо съдържание на желязо в продължение на 6 седмици след раждането. Желязото може да предизвика стомашни проблеми, ако сте приели по-голяма доза. Тялото се нуждае от 6 месеца, за да възстанови изчерпаните запаси от желязо.

Витамини от група В

Разбира се, раждането на дете, е голяма радост, но понякога има случаи на постродилна депресия. Ниските нива на някои витамини, особено витамин В, могат да повлияят на химическите процеси в тялото на жената. Витамини от група В, а именно витамини В6 и В12, предпазват младите майки и намаляват риска от следродилна депресия.

 Дневната доза на витамин В:

  • за кърмачки: витамин В1 – 3 мг; витамин В2 – 2,2 мг, витамин В6 – 2,2 мг, витамин В12 – 4 мг
  • за жени, които изкуствено хранят бебето, поради липса на кърма: витамин В1 – 1,5 мг, витамин В2 – 1,8 мг, витамин В6 – 2 мг, витамин В12 – 2 мг.

Източници на витамин В

Витамин В1(тиамин): хлебни изделия от пшенично брашно, слънчогледови семки, пълнозърнести храни, боб, ядки, сушени сини сливи, касис, спанак

Витамин В2(рибофлавин); хлебна мая, свинско месо, прясно мляко, бадеми, яйца, пшенично брашно, агнешко месо

Витамин В6(пиридоксин): черен дроб, дрожди, трици, царевица, картофи, банани, свинско месо, зеле, моркови

Витамин В12(цианкобаламин): млечни продукти, яйчен жълтък (суров), хлебна и бирена мая, зелен лук, спанак, морски дарове.

Витамин D (калциферол)

Витамин D е необходим за здрави кости и зъби. Той е изключително важен за жени, на които им предстои да кърмят, тъй като кърмата няма да съдържа витамин D, ако майката има недостиг на този витамин, съответно – и детето няма да го получава. Когато количествата на витамин D са недостатъчни, може да се развие остеопороза.

Дневната доза витамин D:

  • за кърмещи майки – 12 мкг
  • за майки, които не кърмят – 8 мкг

Източници на витамин D: рибено масло, риба (скумрия, сьомга, риба тон, херинга), морски дарове, говеждо и свинско месо, черен дроб, извара, сирене

Витамин С (аскорбинова киселина)

Витамин С помага за възстановяване на кожата, кръвоносните съдове и хрущял, след раждането. Ежедневният прием на витамин С, поддържа добра имунна система.

  • кърмачки – 100 мг витамин А дневно
  • за майки, които не кърмят – 70 мг дневно.

Източници на витамин С: броколи, зеленолистни зеленчуци, цитрусови плодове, домати, пъпеши, киви

Витамин А(ретинол)

Витамин А в тялото на жената се възстановява по-бързо след раждането. Този витамин участва в образуването на скелета и зъбите, повишава имунитета, има положителен ефект върху зрителните пигменти и структурата на косата.

Дневната доза витамин А:

  • кърмачки – 750 мкг
  • майки, които не кърмят – 600 мкг

Източници на витамин А: рибено масло, черен дроб, яйчен жълтък, сметана, масло.

Фолиева киселина или витамин В9

Фолиевата киселина е много полезна за жените след раждането, защото тя помага за подобряване на емоционалното състояние. Благодарение на фолиевата киселина, се нормализират кръвотворните органи, което има благоприятен ефект върху централната нервна система.

Стандартът за прием е еднакъв както за кърмещи, така и за некърмещи майки – 1 мг дневно.

Източници на фолиева киселина: боб, маруля, спанак, зеле, лук, грах, цвекло, моркови, домати, брашно, елда, извара, сирене, хайвер.

Най-важното е да не се прекалява. Както във всичко, така и с витамините трябва да се действа така, както е посочено в инструкциите за прием. Симптомите на предозиране могат да бъдат: обрив, главоболие, стомашночревни нарушения (диария, спазми), оток. В такъв случай, приемът на витамини трябва да се прекрати и да се консултирате с лекар.

Автор: izdrave

Сподели тази статия:
468 ad


Публикувай Коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *