Витамини за очите, или как да поддържаме зрителната острота

 

Биолозите знаят, че човешкото око не е на върха на еволюцията, но е достатъчно сложно като структура и обект на изследване Например, орелът е в състояние да види мишка от височина 400 метра! Леопардът вижда много надалеч и е в състояние да изчисли разстоянието до плячката си, благодарение на своето бинокулярно зрение. Съществуват и много животинско видове, които имат в пъти по-развито зрение от човешкото, като например, всички представители на семейство котки, много видове риби, сепията и т.н. Но при хората, за разлика от повечето други представители на фауната,има балансирано цветно зрение и способността да разпознават модели.

В днешния забързан начин на живот, често забравяме, че трябва да запазим очите си и да се грижим за тях. Продължителното стоене пред компютъра в офиса, работа с документи, шофиране, четене и други подобни дейности, водят до пренапрежение и като резултат – до функционални разстройства („уморени очи“, „синдром на сухото око“).

Ключова роля в превенцията на тези проблеми, играят два основни продукта – моркови и боровинки. Съдържащите се в морковите каротеноиди, подобряват зрението. Бета-каротинът се метаболизира в тялото и кръвоносните съдове, и навлиза  във визуалните клетки на ретината. Тези клетки възприемат светлинните лъчи и ги преобразиуват в нервни импулси, които се изпращат към мозъка. Необходимите за очите каротеноиди, се съдържат още в червени, жълти и зелени зеленчуци (чушки, домати), както и в млечните продукти.

Полезните свойства на боровинките за очите, са били известни още на нашите предци. Германски и швейцарски учени са установили, че този плод въздейства на зрението, поради съдържанието на антоцианин – специален пигмент, който оказва благоприятен ефект вурху ретината. Това вещество, не само подхранва и укрепва кръвоносните съдове, снабдяващи ретината, но и повишава активността на ензимите. Редовната консумация на боровинки (включително сушени), подобрява зрението през нощта и в полумрак, както и намалява умората на очите от продължителна работа на компютър. Боровинките се препоръчват на пилоти, шофьори, както и на всички, които много четат в условия на слаба осветеност. При прогресивна миопия, боровинките трябва да бъдат консумирани заедно с витамин Е, в подкрепа на зрението.

Не е зле също да приемате богати на антиоксиданти витамини и цинкови комплекси.

В допълнение, за ефективно елиминиране на дразненето, възпалението и зачервяването на очите (включително в резултат на алергична реакция към някои цъфтящи растения), за да се помогне ефективно в борбата с фотофобията, както и за адекватно овлажняване на очите при прекомерно изсушаване, могат да се слагат подходящи капки. Те облекчават умората и раздразнението след дълго време работа пред компютъра или след една безсънна нощ.

Ако след всички изброени средства, проблемите със зрението продължават да ви мъчат, най-добре се обърнете към специалист-офталмолог.

Автор: izdrave

Сподели тази статия:
468 ad


Публикувай Коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *