Влиянието на кетогенната диета върху загубата на тегло, диабета и епилепсията

Кетогенната диета е последният голям хит в САЩ, и както се твърди тя е причината за добрата форма на знаменитости като Ким Кардашиян и Холи Бери.

Последователите на тази диета вярват, че ако се премахне голяма част от въглехидратите (включително плодове!) и се наблегне на протеините, можете да отслабнете без да гладувате. Лекарите предписват кетогенна диета за лечение на епилепсия, а също, че може да помогне на хора с диабет тип 2.
Но това, което не се споменава е, че тази диета е модерен прототип на диетата Аткинс, както и други подобни по-стари диети. Всички тези стари диети се оказаха неефективни за повечето хора, които са искали да отслабнат, и няма доказателства, че новата е нещо по-различно. Ето защо.

Как функционира кетогенната диета?

За да разберете кетогенната диета, трябва да знаете как тялото получава енергия. Ние ядем предимно захар (глюкоза), по-голямата част от която получаваме от въглехидратите в храни като хляб, плодове, картофи и сладкиши.

Ако нивото на кръвната захар спадне драматично, ще умрем. Но, интересно, тялото не може да съхранява много глюкоза – само необходимото за няколко дни. Ето защо, ако спрем да консумираме въглехидрати в продължение на няколко дни, тялото трябва да намери друг начин да оцелее. Един от тях е процес, наречен кетогенеза.

При кетогенезата черният дроб започва да превръща мазнините в полезен източник на енергия, наречени кетони. Кетоните могат да заменят глюкозата като гориво за тялото, когато има недостиг на глюкоза. Това е невероятно физическо адаптиране към глада, което позволява на тъканите да оцелеят.

Веднага след като нивата на кетоните се повишат, тялото преминава в състояние, наречено „кетоза“. Има няколко начина за навлизане в кетоза, един от които е гладуването. Когато спрете да се храните за по-дълъг период от време, тялото увеличава изгарянето на мазнините за гориво и намалява употребата на глюкоза.

Друг начин да се постигне кетоза е да се поемат по-малко от 20-50 грама въглехидрати или филийка-две хляб на ден. При тази диета трябва да получавате 5℅ от своите калории от въглехидрати, около 15℅ от протеини и 80℅ от мазнини. На практика това означава, че трябва да ядете много месо, яйца, риба, ядки, масло и зеленчуци, като избягвате захар, хляб, зърнени храни, бобови растения и дори плодове.

Все още няма неоспорими доказателства, че тази диета сваля килограми и помага при диабет, за епилепсията няма съмнения, че диетата помага. Идеята за лечение на епилепсия с помощта на кетогенна диета, възниква пре 1920 година, когато учените забелязват, че по време на пости, болните от епилепсия по-рядко получават пристъпи.

Последните проучвания показват, че при деца и възрастни, чиято епилепсия не реагира на лекарства, се наблюдава значително намаляване на гърчовете при кетонна диета.

Кетогенна диета и загуба на тегло

Поддръжниците на кетогенната диета твърдят, че кетогенезата помага да се изгорят10 пъти повече мазнини и допълнителни 400-600 калории на ден.

Има хипотеза, че консумацията на въглехидрати стимулира производството на инсулин, повишаване на апетита и стимулира организма да съхранява мазнини, като потиска изгарянето на калории. Но когато замените въглехидратите с мазнини, потискате глада, увеличавате изгорените калории и топите мазнини. Звучи страхотно, но все пак е само хипотеза. За повечето изследвания на други кетогенни диети се предполага, че те не са по-добри в дългосрочен план, когато става въпрос за загуба на тегло.

Кетодиета в дългосрочен план.

Ако се сравнят проучванията, отслабването чрез кетодиета за кратък срок от време е по-значително, но в дългосрочен план всички диети изглеждат еднакво неефективни.

Мащабни проучвания, сравняващи популярните диети, постоянно показват, че диетите с мого ниско съдържание на въглехидрати не са устойчиво решение за отслабване. Независимо от това, нисковъглехидратните диети, като например, кетодиетата, пинякога помагат да се загуби тегло, защото те причиняват бърза загуба на вода, което дава чувството, че сме се отървали от мазнините.

Друга причина, поради която ни изглежда, че кетодиетата помага при загуба на тегло е, че има някои доказателства, че тя контролира апетита.

Кето-диетата е ефективна, както и другите диети: до известна степен помага само на онези, които могат да се придържат към нея дълго време.

Кетогенна диета и диабет

Една по-обещаваща област на изследване е използването ма кетогенната диета като начин за лечение на диабет тип 2.
При диабет тип 2, тялото или не произвежда достатъчно инсулин или става резистентно към инсулина, така че не може да прехвърли глюкозата от кръвта в клетките и да ги захрани с енергия. Приемът на въглехидрати води до повишаване на нивата на кръвната захар, така че, ако се намали значително количеството на въглехидратите, нивото на кръвната захар не се покачва и не се налага допълнително количество инсулин за контрол на захарта. Не е изнендващо, че изследователите са открили, че хора, които се придържат към кетогенна диета, по-добре контролират кръвната си захар.

В скорошно проучване, публикувано в списанието „Диабетна терапия“, 262 души с диабет тип 3 се придържат към кетогенна диета, съчетана с интензивно консултиране. Година по-късно, техният хемоглобин А1С (нивото на кръвната захар) намалява средно до 6,4, което е малко под 6,5℅ за диабет тип 2. Необходимостта от инсулин е намалена или елиминирана при 94℅ от участниците, които са използвали инсулин в началото на проучването. Приемането на медикаменти за диабет, в допълнение към метаформин, също намалява от 57 на 30℅, а метаформинът леко се е понижил от 71℅ на 65℅.

Резултатите са наистина впечатляващи. И други рандомизирани контролирани проучвания за ефекта на нисковъглехидратната диета при диабет тип 2 също установяват подобряването на гликемичния контрол и намаляването на използване на лекарства сред пациентите (въпреки, че ефектите намаляват в дългосрочен план, тъй като за пациентите е трудно да се придържат към ограничителни диети).

>> Ladyagra – Естествено коригира хормоналния и хранителен дисбаланс и намалява стреса, виновен за ниското Ви сексуално желание. <<<

Вижте още:

Каква трябва да бъде храната през пролетта?

Автор: Mariela

Сподели тази статия:
468 ad


Публикувай Коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *