Бавен метаболизъм – причини и начини за справяне

Всички имам вредни навици – лошото е, че някои от тях могат да бъдат голям проблем за здравето и за външния ни вид. В тази статия ще ти дадем няколко примера за лоши хранителни навици, които забавят метаболизма.

Вреден навик #1. Пропускането на закуската
Знаеш, че закуската е най-важното хранене за деня, нали? Е, не е лъжа!

Повечето хора си мислят, че ако не закусват, “спестяват” излишни калории, но така единствено подават сигнал на тялото си да не гори складираната сe енергия (подкожните мазнини). Което е обратно на това, което искаме!

Затова хапвай 30-60 минути след събуждане – това ще разпали метаболитните процеси още рано сутринта! Консумирай протеин в комбинация с естествени въглехидрати и полезни мазнини.

Вреден навик #2. Спазването на нискокалорични диети
Има значение по какъв начин ще опиташ да намалиш теглото си! Ако приемаш твърде малко калории (тоест, гладуваш и се лишаваш), метаболизмът ти преминава в икономичен режим и горенето на мазнини спира.

Моят съвет е да не “учиш” тялото си да привиква към приема на малко калории, защото това още повече затруднява процеса на отслабване.

Да, през първите дни може и да свалиш доста килограми с гладуване, но повечето от това тегло ще е от изхвърляне на задържана вода, а не мазнини. След няколко седмици тези диети обикновено спират да дават резултати и рано или късно връщаш обратно всички изгубени килограми (а понякога дори качваш повече)

Макар и да отнема повече време и усилия, спазвай реалистичен, а не драстичен режим! Резултатите може би ще дойдат една идея по-бавно, но така ще си сигурна, че ще ги задържиш!

Вреден навик #3. Не пиеш достатъчно вода

Може би ти омръзва да повтарям за това колко важна е водата, но нямаше да го правя, ако наистина не беше така!

За протичането на всеки един клетъчен процес в тялото е необходима вода – така че, ако не се хидратираш добре, метаболизмът ти ще се забави.

Всъщност дори още в момента, в който започнеш да пиеш по 2-3 литра вода на ден, метаболизмът ти ще заработи на по-бързи обороти.

Друг проблем на дехидратирането е, че изпива енергията ти – което означава по-малко физическа активност и по-малко изгорени калории.

Вреден навик #4. Прекарваш твърде много време с телефона, лаптопа и телевизора

Колкото и ползи да носят, технологиите крадат прекалено много от ценното ни време и благодарение на тях ставаме все по-обездвижени. Изборът между разходка в парка или гледане на филм, обикновено клони в полза на второто…

Ако си от хората, които смятат, че щом са посетили фитнеса, вече са свършили ангажимента за грижа към тялото си, си в груба грешка. За да не е бавен метаболизмът ти, трябва да се постараеш повече. Не очаквай от своята фитнес програма да свърши цялата работа…

Прекаленото разчитане на автомобила за превоз също може да изиграе лоша шега. По възможност, избягвай да се придвижваш единствено с колата и градския транспорт, а се разходи и карай велосипед от време на време. Така ще поддържаш тялото активно и метаболизма – на ниво.

Вреден навик #5. Не се наспиваш добре

Качественият сън ти помага да пребориш бавния метаболизъм!

Повечето хора се нуждаят от около 7-9 часа сън на денонощие. Ако нощ след нощ не си набавяш това количество сън, ще нарушиш хормоналния баланс в тялото си.

Сънят има силен ефект върху важни хормони като лептин, грелин, растежен хормон, кортизол и други. Всички тези хормони оказват влияние върху броя калории, които приемаш чрез храната (апетитът се увеличава), както и броя калории, които гориш.

Крайният резултат е нарушен глюкозен метаболизъм, повече натрупани мазнини и повишен риск от сърдечни заболявания, диабет тип 2, инсулинова резистентност и др.

Вреден навик #6. Избягваш изцяло кофеина

Известен факт е, че кофеинът в състава на кафето е стимулант за нервната система. Той повишава нивата на хормона адреналин (познат още като епинефрин). Чрез кръвта адреналинът достига до мастните клетки и подава сигнал, чрез който мазнините се мобилизират и вече са налични като източник на енергия.

Според проучванията, консумацията на кофеин може да увеличи скоростта на метаболизма с 3 до 11% . Това може и да не ти се струва много, но когато добавиш тези проценти към всички други съвети в статията, положителният ефект бързо започва да нараства.

1-2 чаши кафе дневно са добра праткика – за предпочитане през първата половина на деня, за да не попречиш на съня си. Едно от най-подходящите времена за чаша кафе е около 30 минути преди тренировка.

А ако кафето не е за теб – има и други варианти за набавяне на кофеин – с чай например. Но избягвай енергийните напитки, те повече вредят, от колкото биха помогнали изобщо.

В заключение…

Вече има отправна точка за подобряване на навиците, така че можеш да започнеш операция „бърз метаболизъм“ още сега.

Автор: Фифи Иванова

Сподели тази статия:
468 ad


Публикувай Коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

19 − 8 =