Ето кои са храните, които ни предпазват от болести

Науката непрестанно го доказва – внимателното отношение към съдържанието на чинията допринася за доброто здраве. Кои са храните, които изненадват с невероятните си качества НАИСТИНА ни предпазват от болести?
Храната е първото лекарство“ е казал Хипократ в 4-и век пр.Хр. В днешно време, когато превенцията добива все по-голямо значение, продуктите на нашата трапеза продължават да ни разкриват на какво са способни, за да ни предпазят от различни болести. Това, което обичайно наричаме „бабешки средства“, е сериозно изучавано от многобройни специалисти чрез тестове и експерименти сред големи групи хора. Вече са известни механизмите, по които различни хранителни вещества влияят на състоянието на човешкия организъм.
Храната не е просто сбор от калории, протеини, глюциди, мазнини, фибри, минерали и витамини. В състава й влизат още хиляди други микровещества. Растителните продукти например съдържат молекули, които ги предпазват от агресията на околната среда. Тези субстанции имат инсектицидни, бактерицидни и противогъбични свойства, които се предават и на човека, консумиращ растителна храна.

Бедното на плодове и зеленчуци хранене пък е предпоставка за развитие на хронични заболявания. Доказано е например, че доматите предпазват от рак на простатата, овесените ядки преборват високия холестерол, а броколите се грижат за здравето на ставите.
Монотонната консумация на домати и броколи обаче не е магическото решение за отлична форма. Качествата на различните продукти са най-ефикасни, когато влизат в комбинация помежду си.
Разнообразното хранене е залог за добро здраве – всичко, което ни е дала природата, трябва да намери своето място в менюто ни, като се даде количествено предимство на храни, които са доказали предпазната си роля.
Повече риба – по-малко червено месо, повече подправки – по-малко сол, повече плодове – по-малко сладкиши, растително вместо животинско масло – всъщност е лесно да се погрижим за здравето си!

Рак
Зеленчуците – превантивна „химиотерапия“
Зеленчуците нямат равни в способността си да възпират растежа на различните микротумори, които се формират в течение на живота в човешкото тяло.

Идентифицирани са над 10 000 молекули, принадлежащи на три големи семейства фитохимични вещества – полифеноли, сулфати и терпени, способни да въздействат на процесите на възникване и развитие на ракови образувания. Някои от тях блокират дейността на раковите клетки и ускоряват елиминирането им, други ограничават нарастването на туморите, като пречат на тяхното кръвоснабдяване. Освен това имат противовъзпалителен ефект и така лишават предраковите образувания от благоприятна за развитието им среда.

Според Световната здравна организация редовната консумация на плодове и зеленчуци намалява с до 12% риска от появата на раково заболяване. Но още по-голям е ефектът, ако се даде предимство на растителните храни с най-голям противотуморен потенциал, като е важно те да бъдат комбинирани помежду си.

Чесън, зелен чай и цитрусови плодове пазят храносмилателната система
Консумацията на 2-5 г чесън всеки ден намалява риска от рак на стомаха, дебелото черво и хранопровода. Това се дължи основно на неговите серни съставки.

Зеленият чай е растението, което съдържа най-много антиракови молекули. Над 11 хиляди научни изследвания доказват, че една от тях – ЕGCG, въздейства върху многобройни процеси, използвани от раковите клетки, за да превземат органите в човешкото тяло. Идеалната доза е 3-4 чаши зелен чай всеки ден, като запарването продължава 8-10 минути.

Грейпфрутът, портокалът и лимонът също имат потенциал за унищожаване на раковите клетки и за изхвърлянето на токсините от тялото.

Зеле и зелени зеленчуци за белите дробове
Кръстоцветните зеленчуци – зеле, репички и др., консумирани всеки ден в порции от 100 г, се свързват с превантивен ефект срещу много видове рак, най-вече рака на белите дробове. Те съдържат големи количества глюкозинолати, способни да унищожават канцерогенните вещества, да възпират развитието на раковите клетки и да унищожават тези, които вече са се появили.

За зелените зеленчуци има интересни данни от островите Фиджи, където те са консумирани в изобилие – сред населението там има много по-малко случаи на рак на белите дробове в сравнение с хора от същия географски район, които ги включват в менюто си в минимално количество.

Домати за простатата
Редовната консумация на домати намалява риска от рак на простатата с 25%. Това се дължи на ликопена в състава му – пигмент, който е още по-ефикасен, когато доматите са сготвени, например под формата на сос.

Червени плодове, соя и ленено семе за млечната жлеза
Ягодите, малините и боровинките са източник на вещества, които възпират размножаването на раковите клетки. 100 г боровинки на ден намаляват с 31% риска от хормононезависим рак на гърдата при жените в менопауза.

Соята е ефикасна с нейните фитоестрогени – молекули, способни да имитират дейността на естрогените, които не достигат на жените над 50-годишна възраст. Изследователи от различни страни си противоречат по отношение на ефекта на соята върху рака на гърдата – в САЩ и много азиатски страни е прието, че редовната й консумация намалява риска с 25%, докато в Европа се смята, че в някои случаи растението може да има обратен ефект и затова отношението към него остава предпазливо.
Много фитоестрогени съдържа и лененото семе, за което се смята, че понижава риска от рак на млечната жлеза с 20%.

Подправки срещу рак
Установено е, че народите, които използват повече подправки, с изключение на лютивите /в Индия например/, страдат четири пъти по-малко от различни видове рак в сравнение с населението в Европа и Северна Америка, което няма такива кулинарни традиции. Това е особено валидно за рака на дебелото черво и простатата.

Сърце

Средиземноморска диета
Алхимията между някои хранителни продукти от средиземноморския регион има силно благоприятен ефект върху здравето на сърцето и сърдечносъдовата система.

Зехтин – течното злато
Средиземноморската диета се базира на консумацията на плодове, зеленчуци, риба и зехтин. 4-5 порции различни плодове и зеленчуци всеки ден водят до нормализиране на кръвното налягане. Най-вероятно това се дължи на съдържащите се в тях калий и магнезий – елементи, които компенсират ефекта на солта върху хипертонията.
Богат на полиненаситени мастни киселини, зехтинът допринася за втечняването на кръвта. Освен това при контакт с нитратите в зеленчуците тези липиди се превръщат в специфични мастни киселини със съдоразширяващ ефект.

Овесени ядки срещу холестерола
Соята, орехите и овесените ядки са силни природни оръжия срещу излишъка от холестерол. Само 30 грама от тези продукти на ден са способни да регулират хиперхолестеролемията. От една страна те възпрепятстват усвояването на част от холестерола от храната, от друга благоприятстват елиминирането му.

Черен шоколад против високото кръвно
Какаото е богато на полифеноли, които подобряват проходимостта на кръвоносните съдове. 15 г на ден /едно-две парченца черен шоколад с високо съдържание на какао – не по-малко от 70%/ намаляват окисляването на мазнините и резистентността към инсулина. Многобройни изследвания доказват и благоприятния ефект на какаото върху стойностите на кръвното налягане.

Мозък

Антиоксиданти, флавоноиди и кофеин за бистър ум
По принцип това, което е полезно за сърцето, е полезно и за мозъка. Средиземноморската диета намалява риска от невродегенеративни заболявания, но не само поради полезните хранителни вещества, които съдържа, а и заради радостта от споделената трапеза, която стимулира невроните.

Природни антиоксиданти
Световната здравна организация публикува резултатите от дългогодишни изследвания, които показват, че редовната консумация на плодове, зеленчуци, риба и зехтин намалява риска от появата на болестта на Алцхаймер. Този ефект се дължи на благоприятното им действие върху кръвоносните съдове и невроните, както и на противъзпалителните им свойства. Продуктите от средиземноморската диета съдържат голямо количество антиоксиданти – витамини А, Е и С, каротеноиди, селен.

Вино и кафе в умерено количество
1 чаша вино или бира на ден за жените и 2 чаши за мъжете – това е дозата, която не бива да бъде надхвърляна, за да може организмът да се възползва от полезните флавоноиди, съдържащи се в тези две напитки. Разбира се, най-вече редовното занимание с дейности, които стимулират мозъчната дейност, поддържа здравето на мозъка.
Опити върху мишки, проведени в САЩ, сочат, че кофеинът не само помага на капацитета за съсредоточаване, но също предпазва невроните и влияе на мозъчните механизми, отговорни за развитието на болестта на Алцхаймер. Оптималната доза е от 2 до 4 чашки кафе на ден. Теинът от чая има подобен ефект.

Кости и стави

Защо не можем без млечните продукти?
Здравето на скелета зависи от достатъчния прием на калций и витамин D, особено след менопаузата, когато загубата на костно вещество се ускорява. Калций си набавяме чрез храната. Витамин D се съдържа в много малки количества в някои продукти, затова основният източник са ултравиолетовите лъчи, благодарение на които той се образува в кожата. Понякога се налага допълнителен прием под формата на капки или ампули. Що се отнася до ставите, теориите за вредата от киселинообразуващите животински продукти, включително млечните, не намират никакви научни доказателства и могат по-скоро да подведат към неправилно хранене.

Броколи и зеле – полезни на хрущялната тъкан
Британско изследване от 2013 година показва, че опитни мишки, хранени с продукти, богати на сулфорафани – молекули, съдържащи се в кръстоцветните растения, имат по-здрави хрущяли и при тях рискът от развитие на артроза е по-малък. Предпазната роля на сулфорафаните се дължи на тяхното свойство да възпират дейността на ензимите, които причиняват разрушаването на хрущялите.

Кисело мляко за ставите
Пробиотиците, които се съдържат във ферментиралото мляко, имат противовъзпалително действие в случай на ревматизъм и възпират развитието на ревматоидния полиартрит. Изследванията продължават, но вече има сериозни доказателства за предпазната им роля при подобни заболявания.

Млечни продукти срещу остеопорозата
Въпреки полемиките, Световната здравна организация препоръчва консумацията на три млечни продукта дневно – прясно и кисело мляко, сирене. Те са най-добрият източник на калций. На второ място са някои видове минерална вода, богати на калций. След това се класират плодовете, зеленчуците и бобовите растения. Без тези храни в менюто би било много трудно да се набавят 12 000 милиграма калций – количеството, нужно на жените над 50-годишна възраст.

А за очите?
Цветните плодове и зеленчуци съдържат пигменти, след които лутеин и зеаксантин, нужни за здравето на макулата на окото. Пресните растителни храни съдържат и много витамин С, който осигурява прозрачността на окото и пази от катаракта. Макулната дегенерация, свързана с възрастта, се повлиява благоприятно от жълтъка на яйцето.

Психика

Полезни мазнини и полезни захари,за да виждаме живота в розово
Храната влияе на нашите емоции. Някои вещес тва в нея стимулират невротрансмитерите и имат благоприятен ефект в случай на умора, нарушен сън, забавяне на умствената дейност.

Доказано е, че хранителен режим, в който няма разнообразие и баланс, благоприятства появата на безпокойство, раздразнение, депресивни състояния. И обратно, ако сме внимателни към избора на храни, съдържащи повече магнезий, триптофан и омега 3, можем да стимулираме производството на серотонин, норадреналин и допамин – три молекули, които ни карат да се чувстваме добре.

Мазните риби подобряват настроението
През 1999 година в Харвардския университет се провежда изследване на ефекта от консумацията на риби, богати на омега 3, върху настроението и депресивните кризи при хора, които страдат от биполярно разстройство. Изводът е, че тези продукти намаляват значително риска от рецидив на депресията и стабилизират настроението. Оттогава още много изследвания се правят в различни страни и потвърждават благоприятното въздействие на омега 3 върху психиката. Мастните киселини подобряват комуникацията между невроните, докато техният недостиг може да предизвика възпаление на нервните клетки и да намали производството на невропрансмитери, което улеснява възникването на депресията.
В идеалния случай рибата трябва да присъства два пъти в седмичното меню – изберете между скумрия, сардина, риба тон, херинга и други мазни риби.

Бананите успокояват
Те съдържат хранителни вещества, които преборват стреса – аминокиселината L-триптофан, магнезий, витамин В6. В същото време тези молекули участват в производството на серотонин – невротрансмитер, който регулира настроението. Освен това бананите са източник на комплексни глюциди, стимулиращи мозъка.

Ориз, хляб и тестени продукти за добър сън
Изследване, проведено сред 4500 души в Пенсилвания, САЩ, показва, че хората, които нямат навика да консумират ориз, хляб и тестени продукти, имат много по-лош сън от тези, които ги включват редовно в менюто си. Изброените храни съдържат комплексни глюциди, които стабилизират нивото на кръвната захар през нощта. Както бананите, и те са богати на триптофан, витамини от група В и магнезий – вещества, които стимулират производството на серотонин.

Автор: vivian

Сподели тази статия:
468 ad


Публикувай Коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

2 × 3 =