Колко е полезно яйцето?

Както белтъка, така и жълтъка на яйцето са богати на хранителни вещества – протеини, витамини и минерали, като жълтъкът съдържа и холестерол, мастноразтворими витамини и есенциални мастни киселини. Яйцата са важна и универсална съставка за готвене, тъй като техният специфичен химически състав е буквално спойката на много важни реакции при печене.

От опитомяването на кокошката хората се наслаждават и се захранват с яйца. Като символ на плодородието и прераждането, яйцето заема своето място в религиозната и кулинарна история. В християнството украсеното яйце е станало символ на Великден. Има много различни видове яйца, най-често се отглеждат кокоши яйца, докато по-гурме изборът включва патица, гъска и пъдпъдъчи яйца.

Хранителни акценти
Яйцата са много добър източник на евтин но висококачествен протеин. Повече от половината протеини на едно яйце се откриват в яйчния белтък заедно с витамин В2 и по-ниски количества мазнини и холестерол. Белтъкът е богат източник на селен, витамин D, B6, B12 и минерали като цинк, желязо и мед. Яйчните жълтъци съдържат повече калории и мазнини. Те са източник на холестерол, мастноразтворими витамини А, D, Е и К и лецитин – съединението, което позволява емулгирането на сосове, дресинги и майонеза.

Някои видове яйца вече съдържат омега-3 мастни киселини, в зависимост от това какво са хранени пилетата. Яйцата се считат за цялостен източник на белтъчини, тъй като съдържат всичките девет незаменими аминокиселини – тези, които не можем да синтезираме в телата си и трябва да получим чрез нашата диета.

Едно средно яйце съдържа:
76 калории 7,5 грама протеин 5,1 грама мазнина 1,4 грама наситена мазнина
Знаеше ли че…
Според едно британско научно проучване, даването на малки деца само на едно яйце на ден в продължение на шест месеца, при диета с намалена захар, може да им помогне да достигнат предполагаемата височина и да се предотврати изоставане в ръстежа.

Въпросът за холестерола
В продължение на години яйцата се считат повече за здравен риск, отколкото здравословна храна. Това се дължи на факта, че те се са храна с висок холестерол, поради което хората с високи нива на холестерол често са съветвани да ги избягват. Вече знаем, че холестеролът, който се намира в храната, има много по-малко ефект върху нашия холестерол в кръвта, отколкото количеството наситени мазнини, които поемаме. Ако сте били посъветвани от лекаря си да промените диетата си в опит да намалите нивото на холестерола в кръвта, най-добре е да спазвате ежедневния препоръчителен прием на наситени мазнини (20g за жена с нормален ръст и 30g за мъж с нормален ръст ), вместо да изберете мононенаситени мазнини, открити в рапичното олио например. Също така е добра идея да увеличите приема на плодове, зеленчуци и фибри, като същевременно минимизирате захарите и рафинираните въглехидрати.
Ако сте загрижени за холестерола си или не сте сигурни дали е безопасно да консумирате яйца, моля, консултирайте се с вашия лекар.

Яйца за здраве
Яйцата са богати на няколко хранителни вещества, които благоприятстват здравето на сърцето като бетаин и холин. Неотдавнашно проучване на близо половин милион души в Китай предполага, че яденето на едно яйце на ден може да намали риска от сърдечни заболявания и инсулт, въпреки че експертите подчертават, че яйцата трябва да се консумират като част от здравословния начин на живот, за да бъдат полезни.

По време на бременност и кърмене е особено важно да се осигури достатъчно количество холин, тъй като холинът е от съществено значение за нормалното развитие на мозъка.

Яйцата са полезен източник на витамин D, който помага за предпазването на костите, предпазва от остеопороза и рахит. Внимавайте какви яйца купувате, защото методът на производство – щастливи кокошки, органични или в кафез може да промени съдържанието на витамин D. Яйцата трябва да бъдат включени като част от разнообразна и балансирана диета. Те са засищащи и може да помогнат при сваляне на килограми, тъй като високото съдържание на протеини ни помага да се чувстваме по-сити за по-дълго време.

Пъдпъдъчи яйца …
Пъдпъдъчените яйца имат подобен вкус като на кокошите, но малките им размери (пет пъдпъдъчни яйца обикновено се равняват на едно голямо кокоше яйце) и красивата черупчеста черупка ги е направила популярни при готвенето на гурме. Черупките варират в цвят от тъмно кафяво до синьо или бяло. Пъдпъдъчите яйца често са твърдо сварени и се сервират просто с морска сол.

Патешки яйца …
Яйцата от патица приличат на кокошите, но са по-големи. Както при кокошите яйца, те се продават с размери, вариращи от малки до големи. Яйцата от патица имат повече протеини, но са и с по-високо съдържание на мазнини и холестерол. При варене, белтъкът става синкав, а жълтъкът – оранжев.

Как да подберем при закупуване?
Изберете яйца от щастливи кокошки или органично отгледани такива . Яйцата трябва винаги да се проверяват визуално преди да се купят. Най-добре е да проверите за пукнатини или разлято в кутията, за да се уверите, че няма счупени. Най-добре е яйцата да се съхраняват в хладилника, където те могат да останат до един месец (проверете срока на годност). Опитайте се да ги консумирате възможно най-рано, когато са най-полезни.

Безопасност
Основната загриженост за безопасността е отравяне от салмонела, но агенцията по безопасност на храните БАБХ отдавна затегна контрола. Сега сурови или рохки яйца могат безопасно да се консумират ако са произведени съгласно всички български и европейски стандарти по безопасността.

Друга потенциална опасност по отношение на яйцата е, че те са хранителен алерген, особено при малките деца. Консултирайте се с лекар ако се съмнявате.

Автор: vivian

Сподели тази статия:
468 ad


Публикувай Коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

sixteen − 10 =