НАСА тества космическия кораб “Орион” за полет до Луната през 2024 година

Метеорологичните условия в космическия център Кенеди във Флорида бяха идеални за изстрелване и провеждане на тест с космическия кораб “Орион”, за полет до Луната през 2024 година, наречен Ascent Abort-2, съобщава СиЕнЕн.

Тестова версия на капсулата “Орион” за екипажа е изстреляна в началото на четиричасов прозорец, който се отвори в 7 часа сутринта. На борда няма екипаж.

“Това беше много гладко излитане”, коментира Марк Кирасич, управляващ програмата на Орион. “По всички първоначални сведения, беше великолепно. Системата за прекратяване работи според очакванията. Следващият път, когато се използва системата за прекратяване, астронавтите ще бъдат на борда”.

“Този тест е изключително важен. Нашата система за стартиране на прекъсване е ключова за безопасност на космическия кораб – тя ще защити членовете на екипажа, които летят на борда на Орион по време на най-предизвикателната част от мисията, която е фазата на изкачване”, допълва Кирасич.

Тестът е предназначен да гарантира, че когато корабът, който е с екипаж, се издигне до космоса след изстрелването, системата за прекратяване може да извади модула на екипажа, ако има извънредна ситуация. Днес НАСА тества пълно прекратяване и събира данни от 900 сензора на космическия кораб.

Ракета Space Launch System, която ще пренесе “Орион” в космоса, ще е с най-мощният двигател, използван някога, което означава, че е необходима по-мощна система за стартиране, за да се гарантира безопасността на екипажа в случай на проблем.

Корабът може да достигне 9 км височина за 55 секунди. След това започва прекратяването, което води до възпламеняване на двигателя за спиране и двигателя за управление. Достигнати са близо 14 км. Около 20 секунди по-късно двигателят за изхвърляне извежда капсулата от ракетата. Капсулата пада в океана и се разпада, тъй като в теста не са ползвани парашути. Когато “Орион” излети през 2024 г., ще е снабдена с парашути за забавяне на спускането и предпазване на капсулата.

Двигателите в горната част на модула успяват да изведат капсулата далеч от ракетата. Системата за прекъсване е предназначена за автоматично изстрелване в рамките на милисекунди, ако възникне грешка, така че капсулата буквално да може да изпревари ракетата.

“При сценарий на прекратяване, системата за стартиране на прекъсване и модулът на екипажа по същество се превръща в отделен самолет”, коментира Чък Дингъл, главен инженер на “Орион”. “Не само, че искаме бързо да изведем този модул от опасен сценарий, но също така искаме да го контролираме, така че да лети в посока, колкото е възможно по-далеч от ракетата.”

В окончателния проект и екипажът ще има и бутон за прекратяване, който могат да използват в случай на нужда.

Дванадесет записващи устройства са изхвърлени по двойки и са паднали в океана. Докато всички данни от записващите устройства ще бъдат свързани по време на полета, екипът трябва да бъде в състояние да възстанови поне един запис на данни, за да осигури пълен архив, ако данните бъдат загубени.

Записващите устройства са конструирани да могат да плават. Те са ярко оранжеви и са обозначени с телефонен номер и мейл адрес, в случай че хора ги намерят на плажа. Те също така разполагат и с предавател.

“Ние сме невероятно развълнувани. Голяма чест е да бъда част от тази дейност и да имам тази възможност”, обяснява Джени Деволит, мениджър на модула за екипажа на Ascent Abort-2 и провеждаща теста.

През 2024 г. корабът “Артемида 2” ще достави астронавти до “Портала”, космически кораб, който ще е в орбита около Луната и ще бъде използван като лунен аванпост. Оттук астронавтите могат да използват друго превозно средство, за да се спуснат на лунната повърхност за първи път от 1972 г.

Автор: vivian

Сподели тази статия:
468 ad


Публикувай Коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

1 × five =