Тревожност, безсъние и паника – ето как да се освободите от тях

Едни от най-болезнените емоционални състояния са силното безпокойство, паниката и сковаващият страх. Учестеното сърцебиене, усещането за задух и за загуба на контрол пречат на човек да се наслаждава на живота, да прекарва времето си пълноценно и да постига успех в дейностите и областите, в които желае да се реализира – професията, партньорските отношения, родителството.

Освен това, тези състояния често са комбинирани и с безсъние, което още повече натоварва нервната система и увеличава вътрешното напрежение. След продължителен период на силно безпокойство, безсъние и дистрес, някои хора чувстват пълно физическо и психическо изтощение и то може да премине в депресия. Но не е необходимо човек да стои в „затвора“ на собствената си тревожност и страх. Свободата се постига с промяна на някои схеми на мисленето и начина на живот.

Причините за силната тревожност, паниката и безсънието може да са различни при различните хора, но съществуват някои универсални принципи, които биха помогнали на всеки човек да започне здравословната промяна.

Принципи за поддържане на емоционален баланс и справяне със състояния на тревожност и страх
Опознайте тревожността и страховете си. Какво ги провокира? Има ли реална опасност в момента или негативни представи ги създават? Психотерапевтката Тара Бенет-Голман описва емоционалната схема на уязвимостта в книгата си „Емоционална алхимия“. Много деца са израснали с тревожни родители, които са имали навика да „катастрофизират“ събитията в живота и да превръщат нормални житейски предизвикателства в преувеличени проблеми, придружени с усещане за пълна загуба на контрол над живота.
Тези деца след това често стават възрастни склонни да се тревожат прекомерно и да не вярват в собствените си способности да се справят с предизвикателствата, тоест те също като родителите си развиват схемата на уязвимостта. И вместо да насочат енергията си към търсене на решение на реални проблеми, те пропиляват енергията си в излишни тревоги провокирани от негативни представи.

Ако се разпознавате сред тези хора, имате нужда да развиете по-добра способност за обективна преценка на ситуациите и да изградите по-голяма вяра в собствените си умения за справяне с предизвикателства и за намиране на добри решения. Книги в областта на приложната психология като споменатата по-горе, както и „Раят зад страха“ ( Елена Шахънска), „Ти си промяната“ (Роси Вак) и „Основни форми на страх“ (Фриц Риман) и консултации с психолог ще ви помогнат да създадете новите навици на мислене и поведение.

Колкото повече се опитвате да се „борите“ със страха или да „бягате“ от него, толкова по-силно ви завладява. Когато си позволите да го изпитате, дадете му пространство да съществува и си кажете:“Давам ти се. Няма да бягам от теб. Ти имаш причина да си тук. Какво е твоето послание, страх?“, тази емоция намалява по естествен начин.
Наблюдавайте усещанията си с любопитство, без да се губите в страха, но и без да го подхранвате с негативни мисли. Къде в тялото усещате страха? Това емоционално състояние, което изпитвате в момента, на коя ситуация в миналото ви напомня?

Ще осъзнаете, че често „вътрешното ви дете“ е тази част от вас, която изпитва страха, защото е преживяло ситуации в детството, които много са го уплашили и сега то търси начин да предотврати появата на подобни ситуации като постоянно се опитва да предвиди евентуални „опасности“, за да не бъде отново изненадано неприятно както преди. Но това е незрялата част във вас, вашето „вътрешно дете“, което държи спомените за всички емоционални състояния, които сте изпитали като дете. Сега, обаче, вие имате и зряла част в себе си – „вътрешен родител“, както е наричан в психологията, и тази зряла част може да се погрижи за успокояването на вътрешното ви дете и за успешното справяне с различните житейски ситуации.

Страхът е част от вас, но е само една част. Не се идентифицирайте със страха. Дайте му право да премине през вас като светкавица през гръмоотвод и да се „заземи“. Интензивността му ще намалее.

Ще видите, че като спрете да бягате от страха, ще почувствате вътрешна сила. Знайте, че разполагате с ресурси да се учите от живота, от страха си включително, и да ставате все по-силни. С помощта на психолог ще можете оптимално бързо да разкодирате какво е посланието на тези емоционални състояния и защо са се появили в живота ви. След това ще знаете какво е нужно да промените и силният страх и тревожността ще изчезнат от само себе си, защото вече ще са излишни.

Освободете се от схемата на перфекционизма. Можете да прочетете повече затози модел в книгата „Емоционална алхимия“. Много от силно тревожните личности, които страдат от безсъние, постоянно нервно напрежение и избухливост, са перфекционисти. Да искаш да бъдеш много добър в това, с което се занимаваш и да работиш върху усъвършенстването си е едно нещо, но да не си позволяваш да грешиш в процеса на учене е съвсем друго. Всяка крайност е вредна. Това включва и прекалената самокритичност. Ако човек се учи от грешките си, няма да ги повтаря, а това е изключителен успех сам по себе си. Недопускането на възможността за грешка, обаче, спира развитието и създава непоносимо напрежение за човека и за околните.

Обичайте себе си – фраза, която бива повтаряна често и която ако бъде наистина прилагана всеки един ден, ще доведе до качествено изменение в живота на човек, до голяма положителна промяна. Една ценно допълнение към фразата – Обичайте себе си по ЗДРАВ начин! Защото за някои хора да обичат себе си означава да посегнат към най-лесното и най-познатото нещо за избягване на неприятни емоции – алкохол, преяждане с храна, „виртуално бягство“ в някоя компютърна игра, взимане на някакво фармацевтично средство за успокоение и т.н. Това не е проява на обич към себе си, защото не решава проблемите и не води до трайна, положителна промяна.

Обичайте се достатъчно, че да се информирате за здравословни, ефективни, трайни и безопасни решения.

Обичайте се достатъчно, че да ги прилагате на практика в ежедневието си.

Автор: vivian

Сподели тази статия:
468 ad


Публикувай Коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

three × two =