Три вида хранене за здравето на мозъка

С цел поддържане на когнитивните способности на най-добро ниво, трябва не само да се развиват умствените способности, но да се спазва правилно хранене. Има три диети,  които са в помощ на мозъка. Какво трябва да знаем за тях?

Средиземноморска диета.  

Средиземноморска диета – вид хранене, характерно за средиземноморския регион – Гърция, Турция, Италия, Кипър, Испания, Южна Франция. За тази диета започва да се говори през 1990 г, след като американският учен Ансел Кейс публикува книга за храненето на жителите на Южна Италия.Оттогава средиземноморската диета набира все повече и повече привърженици в различнии страни. В тази диета присъстват много продукти с високо съдържание на мононенаситени мастни киселини (много от тях се съдържат в зехтина) и омега-3 мастни киселини (много от тях се съдържат в риба и ядки). Освен това, този вид хранене се характеризира с използването на големи количества плодове и зеленчуци, червено вино.

Млечни продукти и червено месо се използват рядко, въпреки че не се пренебрегват напълно. Към днешна дата, учените са установили, че средиземноморската диета намалява риска от сърдечносъдови заболявания, предпазва организма от  диабет тип 2 и рак, и дори удължава живота. Например, канадски учени от Университета в Торонто, в статия, публикувана в списание Archives за вътрешни болести, твърдят, че продуктите, включени в хранителния режим на средиземноморските  народи, подобряват състоянието на болните от диабет тип 2 и намаляват риска от коронарна болест на сърцето.

На свой ред, учени от Университета в Уисконсин смятат, че средиземноморската диета намалява възпалението и оксидативния стрес при пациенти в напреднала възраст.  По този начин, намалява риска от деменция и други заболявания на мозъка. До тези заключения се стига чрез сравняване на здравето на няколко десетки хиляди души от Италия  и Съединените щати.

Американските учени от Колумбийския университет са стигнали до заключението, че диети, подобни на средиземноморската, забавят процеса на умиране на мозъчни клетки, което е характерно за по-възрастните хора.

DASH диета      

Диета DASH(диетичен подход към лечението на хипертония), американците са разработили в началото на 1990г. През 1997 г са били завършени клиничните проучвания и оттогава тя се използва успешно при лечението на пациенти с хипертония. Известно е, че хипертонията влошава състоянието на кръвоносните съдове в мозъка, което е един от факторите, които водят до заболяване на Алцхаймер. Ето защо, понижаването на кръвното налягане с помощта на DASH диетата, предпазва човешкия мозък.

През 2013г, екип от учени от Rush Universsity(Чикаго) заключава, че ако по-възрастните хора се придържат към DASH диета(консумация на големи количества зеленчуци, бобови растения, ядки и избягване на  наситени мазнини), ще се забави процесът на влошаване на когнитивните способности на мозъка. Това заключение е направено в резултат на анализ на диетата и мозъчното състояние на 818 лица без деменция. Има някои храни, които забавят влошаването на когнитивните способности на мозъка. Те включват например, зеленчуци, ядки и бобови растения. Има, разбира се, и други полезни продукти. Едно от основните условия за поддържане на здрав мозък – отхвърлянето на продукти с наситени мазнини.

Диета MIND.

Това е хибридна диета, която съчетава елементи на средиземноморската диета и диета DASH. Има сериозни доказателства, че тя оказва много благоприятен ефект върху когнитивните способности на човека. MIND диетата се появява само преди няколко години. През 2015г в медицинското списание А&D е публикувана статия, в която се твърди, че тази диета намалява риска от развитие на Алцхаймер, дори и ако не се придържате стриктно към нея. По-специално, тя намалява с повече от 50% риска от деменция. Когато е създавана диетата MIND, са взети под внимание най-полезните продукти за човешкия мозък. Тя съдържа следните компоненти: зеленолистни зеленчуци, кълнове, плодове (главно боровинки), пилешко и пуешко месо, пълнозърнест хляб, ядки, риба, вино, зехтин, зеленчуци. Като нездравословни продукти, в диетата се класифицира маслото. Може да се консумира по-малко от една супена лъжица на ден. Пържени храни могат да се консумират само веднъж седмично.

Автор: izdrave

Сподели тази статия:


Публикувай Коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

3 × four =